söndag 21 april 2013

Instruktionsrunda och tempoträning

Dubbla pass idag också! Det kan aldrig vara nyttigt för en fröken i min ålder!

Dagen inleddes med en instruktionsrunda med L, som för första gången i sitt liv satt på en racer. Hon håller på med en tjejklassiker och nu är det dags för träning till tjejvättern. Min kära cykel - den roséfärgade - ska vara hennes kompis fram till loppet. Idag skulle hon få lite hjälp att komma igång av mig och coachen.

Något konstigt inträffade - coachen visade sig vara snäll, lugn och pedagogisk med L. Allt det där hojtande som jag får stå ut med, det såg jag inte röken av. Coachen körde lugnt, förklarade pedagogiskt hur man växlar, bråkade inte på L en endaste liten gång - jag var i chock! Personlighetsklyvning, Dr Jekyll och Mr Hyde - ja, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta!!!

L lyckades med sin första spd-vurpa efter cirka fem minuter men sedan gick det som på räls. Misstänker att hon var förvånad över vilken härlig känslan det är att trampa på en racer, men så var det inte vilken racer som helst - det var frökens Roséfärgade.


Vi lämnade av L efter 27 km och trampade hem. Helt plötsligt började coachen hojta instruktioner igen - hm! Hemma hos coachen fick jag byta cykel till Mr M - en annan sadel än den som plågade mitt undre liv skulle testas. Allt för att skona frökens undre delar.

Coachen var snäll nog att skjutsa mig ut (kors i taket), för att jag skulle få hyfsade vindar under sadeltestet. Fick stränga order om att INTE trampa på för tunga växlar, inte fega och ligga i hela vägen (som ni märker hojtar han igen). Lyckades under dessa förutsättning snitta 34,8 km/h på en sträcka på 10,8 km. Det är galet fort för en medelålders fröken.

Lika snorigt som igår, mjölksyran kom också som ett paket på posten och nästan lika ont i de undre delarna. Var ska jag få tag i en vettig temposadel? En som fungerar för en medelålders fröken, som inte påminner speciellt mycket om en tempocyklist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar