fredag 5 april 2013

Bike fit!

Idag var det dags att inkassera coachens födelsedagspresent - en BodyGeometry Fit.  Eftersom jag bestämt mig för klädsel redan igår så gick det ganska smidigt att komma iväg i morse. Väl i Stockholm smög jag och Miss C in på Cykelcity, ganska nervösa båda två. Coachen följde glatt efter ....

Jag fick byta om till cykelkläder medan Miss C monterades i en trainer.  Testen inleddes med en kort intervju om mina cykelambitioner, skador och annat.

Efter det var det dags att gå igenom min kropp. Var jag stabil i fötter och knän, hur var svanken och min rörlighet med mera. Allt testades och dokumenterades.

Det här tog ett tag.... Resultat: God stabilitet och rörlighet - inga konstigheter alls. Inte illa för en medelålders skolfröken skulle jag våga mig på att säga. Kunde ha varit mycket värre med tanke på min ålder!

Efter detta var det dags att börja trampa, trampa och trampa. Blev nästan som ett litet träningspass.  Första förändringen blev en ny sadel min gamla var för smal - så nu finns det en snygg vit smal sadel till salu. Efter att ha trampat ytterligare en stund var det dags för nästa förändring - en kortare styrstam. FYRA cm kortare än den coachen påstått att jag behövde = en del minuspoäng till coachen. Han har inte lyckats helt på den här punkten skulle man kunna säga om man är snäll, är man ärlig och brutal kan man säga att han klantat sig rejält. Bara att välja! Kan dock ge coachen lite plus för att sadelhöjden var perfekt inställd!

Därefter var det dags för en liten förändring av vinkeln på växel och bromsreglagen. Sist men inte minst blev jag rekommenderad en sula till skorna, där klossarna redan hade flyttats. 

När allt var klart mättes min cykel upp efter alla konstens regler. Sedan var det bara för mig att gå till kassan och  betala för den nya styrstammen, sulorna och sadeln. De ingick tydligen inte i födelsedagspresenten, enligt coachen. Konstigt! Det är dyrt att få födelsedagspresent från coachen.

Gissa om det ska bli kul och ge sig ut och testa förändringarna! Frågan är nu bara om jag blir snabbare och starkare....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar