onsdag 3 juli 2013

Cykling - manligt/kvinnligt

Är fortfarande förkyld och har sommarlov vilket ger mig tid att tänka... Coachen brukar hävda att jag tänker för mycket - hm förstår inte alls vad han menar med det?

Nu har jag tänkt en hel del på det här med fysiska skillnader mellan könen, mer specifikt mellan cyklister av olika kön. För coachen och många andra manliga cyklister, jag känner, är en långrunda en runda som är tresiffrig. För mig som medelålders cykelfröken (och kanske några fler kvinnliga cyklister) är rundan lång redan vid 8-9 mil. Vi pratar om en skillnad på cirka 20 %. Samma sak när det gäller fart. Kör jag en runda på en 27-28 km/h är jag super nöjd för coachen gäller 32-34 km/h, åter igen en skillnad på cirka 20 %.
En bild från en för lång runda :-)

Om någon kan ge mig vetenskapliga bevis för detta - tar för givet att det forskas för fullt inom det här området - kan jag ställa upp lite nya regler för coachens och mina träningsrundor.

Följande regler skulle gälla:

  • Inga rundor över 10 mil utan MINST två fikapauser.
  • Tresiffriga rundor endast i undantagsfall.
  • Aldrig snitta över 28 km/h när vi är ute bara vi två (kan sträcka mig till ett högre snitt om vi kör i klunga)
  • Att jag får ett försprång20 % av sträckan varje gång vi kör frökenjakt.


Skulle vilja lägga till att alla berg som jag ska försöka trampa uppför ska luta 20 % mindre än coachens och att vägen till toppen ska vara 20 % kortare. Men, till och med jag inser att det är en omöjlighet. TYVÄRR!
Nästa gång får jag 20 % försprång?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar