fredag 26 juli 2013

Bolzano dag ett - många höjdmeter, vinrankor och en dos romantik

Sist i gruppen
I morse var det dags för min första cykeltur i Dolomiterna. PH cykeltours fantastiska ägare och ledare gick igenom dagens tur som skulle vara en uppvärmning för alla de som ska åka Tour de la Dolomite - dit hör INTE jag. Jag och coachen, som lovat att cykla med mig idag, beslöt oss för att hänga med till att börja med.

När den första riktiga stigningen kom försvann alla duktiga cyklister, men coachen gav inte upp hoppet om mig och till slut var jag klar med första stigningen (7-8 km) upp till 800 meter. Det är MYCKET för en medelålders fröken. Och LÅNGT utanför hennes bekvämlighetszon.

Sedan vände jag och coachen ned i "dalen" och cyklade bland äppel- och vinodlingar. Men, inte ens där var det platt :-) Nej och åter nej.... Svagt uppför gick det och till slut blev det en riktig elak knäppa! Då pep jag faktiskt en hel del en stund!

Tillbakavägen till Bolzano var ett sant nöje. En super härlig cykelväg och mycket utför. Kändes underbart! Fick också åka genom flera charmiga tunnlar.

Att cykla inne i Bolzano kändes stundtals mycket "läskigt" men Italienska bilister är SNÄLLA mot cyklister. I Bolzano bjöd coachen på dagen mest romantiska överraskning. Han hade med sig ett lås som vi satte fast tillsammans med alla andra kärlekslås på bron. Jag blev glad rörd och överraskad. Vem hade kunnat ana coachens romantiska ådra?

Vägen tillbaka till Hotellet blev lite längre än beräknat. Coachen har inte såååååå bra lokalsinne. Känner mig nöjd, trött och matt efter dagen.

Oväntad romantik

1 kommentar: