onsdag 15 maj 2013

Beach 2013 - nej tack

Rubriken kan tyckas konstig med tanke på att jag älskar att bada och att sola. Men, idag läste jag följande på FB:

"Less på "sommarform"! Låt oss tala året runt form istället och då i ett större perspektiv än magrutor. Har inget emot magrutor, men att vara i form är för mig lite större än så!"

Det var min kollega och idrottsläraren RG som skrivit det. Och jag håller med honom. När jag körde dagens styrketräningspass, funderade jag en del på det här. Jag tränar verkligen inte för att få magrutor och tror aldrig att jag någonsin kommer att få det heller - medelålders fröknar och magrutor hör inte riktigt ihop. Orsaken till att jag tränar är just form i ett större perspektiv... Jag vill:


  • kunna cykla 10 mil utan att bli totalt utmattad och "halvdöende" i ett hyfsat tempo (= minst 26 km/h)
  • kunna snitta 30 km/h helt själv på cykel i mer än en km
  • orka göra saker
  • åka skridskor och skidor
  • känna att min muskler fungera och finns där
  • känna mig hyfsat fast i kroppen trots att jag är en medelålders fröken och knubbsäl
  • må mentalt bra och känna att jag kan hantera jobbiga saker i min omgivning utan att få ohanterbar ångest
  • orka dansa som en tok till bra musik
  • kunna äta en kaka och en bulle utan dåligt samvete...


Ja, listan kan göras mycket lång och som ni märker handlar min form om både kropp och själ. Och jag tränar - året runt - för att må bra i kropp och själ inte för att det är beach dags!
Den här humlan mår nog bra i både kropp
och själ fastän den är lite rund om magen ;-)



2 kommentarer:

  1. Anonym5/15/2013

    Och jag tränar för att ha en god hälsa. Det kan i och för sig innebära magrutor och snyggare vader. Cykelvader.

    SvaraRadera
  2. Låter som en utmärkt orsak att träna....

    SvaraRadera