måndag 10 juni 2013

Träning igen

Äntligen! Idag kändes det som om den elaka halsbacillen flytt sin kos. När jag kom hem från jobbet ville jag träna! En titt på himlen gjorde dock att jag avstod från att ta ut cykeln. Ville inte bli blöt! Ja, jag vet, jag krymper inte och inte är jag så söt att jag smälter. Men, jag gillar INTE att bli blöt i alla fall.

Det fick bli styrketräning här hemma. När jag körde mitt pass till skön musik, funderade jag på hur andra medelålders fröknar/magistrar har det där ute den här veckan? Stressen börjar släppa för en del i och med att betygen är satta, andra är inte klara med betygen ännu, elever jagas för sista minuten kompletteringar, böcker ska beställas till hösten (annars hinner man inte få dem tid), tjänstefördelningar  justeras och så vidare. Ja, efter att ha lyssnat runt i lärarrummet kan jag konstatera att det bland mina kollegor finns gott om:

  • sömnproblem (kan inte somna, vaknar och ligger och funderar),
  • migrän,
  • utmattningssymptom,
  • minnesproblem,
  • hög puls,
  • oro....
Inga roliga saker! Själv har jag fått en sväng av ångest - den kommer som ett paket på posten när det varit för jobbigt ett tag och jag är säkert inte själv om detta. Varje år innan sommarlovet mår många lärare uruselt! Ska det behöva vara så? Ska lärare behöva ägna flera veckor av sommarlovet till att bli "normala" igen? (I just mitt fall är normal ett relativt ord.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar