lördag 15 juni 2013

Cykling och skolgympa

Vad kan cykling och skolgympa ha gemensamt undrar säkert mer än en läsare. Svaret är kort och gott - ingenting. Däremot påverkar min skolgympa för drygt 30 år sedan min cykling vissa dagar! Jo, det är sant.

Medelålders cykelfröken - med skolgympakänsla
En dag som idag, när kroppen kändes så där, vinden inte var att leka med och jag fortfarande känner mig slut efter vårterminen slår skolgympan till cykelrundan! Allt självförtroende försvinner och jag blir sämst i hela världen (ja ska det vara så ska det vara rejält). Och när jag blir sämst i hela världen blir jag ledsen!

Coachen - var nog alltid bäst på skolgympan













Vad har detta med skolgympan att göra  - undrar vän av ordning? Jo, jag och skolgympan gillade aldrig varandra. Jag kände mig jämnt dålig, klumpig och fel på skolgympan. Var helt enkelt inte bra på det där med sport.

Och en dålig dag som idag kommer "skolgympakänslan" tillbaka.... Känslan av att vara dålig och inte klara något. När då coachen lite försiktigt råkar fråga om min kropp inte riktigt känns OK idag så hör mina öron - FRÖKEN DU ÄR DÅLIG! Skolgympakänslan slår till!

Lägg till att coachen som vanligt bryter vinden utan problem, knappt verkar ta i alls och så fort han trycker till lite försvinner han x antal meter framför mig. Han var nog alltid BÄST på skolgympan.

När jag så kommer hem och laddar ned dagens runda har denna medelålders cykelfröken på något konstigt sätt lyckats snitta 27.8 km/h med en relativt låg medelpuls på en drygt 47 km lång cykelrunda. Hur fasiken gick det till? Kanske är skolgympakänslan lite fel....

3 kommentarer:

  1. Känner igen mig angående skoljympa. Jag hade alltid sämst betyg i gympa. Något år t.o.m. underkänt.

    Skulle vara intressant att nu jämför min fysiska form med mina forna skolkamraters!
    (Jag cyklar 200-300 mil/år, simmar och går på Friskis)

    SvaraRadera
  2. Markku känner igen det där... jag tror att både du och jag förmodligen har bättre kondis än många av våra fd klasskompisar.

    Själv har jag en vän från den tiden som brukar säga att jag bevisar att det aldrig är för sent att bli "vältränad".

    SvaraRadera
  3. Anonym6/16/2013

    Ett blogginlägg som lämnar avtryck och intryck!

    SvaraRadera