lördag 22 juni 2013

6 mil blev 107 km

Rundan avslutade på Via Verde -
troligen en av de vackraste cykelvägar
som finns.
I morse talade jag glatt om för coachen att jag skulle uppskatta en runda på 6 mil idag med MAX en stigning. Kommer hem med två rejäla stigningar och en lite mindre och total 107 km. Hm.... Hur gick det till?

Vattenpaus i Cabarnes
Ja, det började med att jag korkat nog tog ledningen ut från Oropesa mot Cabarnes. Det resulterade i att coachen och jag kom ifrån varandra och det tog en mil innan vi hittade på varandra igen. Den milen kan jag INTE skylla på coachen. Utan på mitt lokalsinne som inte var det bästa.

Under stigningen upp till Cabarnes konstaterade jag att det är stor skillnad på svenska medelålders fröknar och spanska manliga cyklister. De bara seglade förbi mig uppför på en växel som hade gjort att jag förmodligen dött eller något liknande. Kändes lite knäckande...

Däremot måste jag ge en eloge till alla spanska manliga bilförare som snällt legat bakom en svenska cykelfröken som trampar uppför i snigelfart tills de har hittat ett  SÄKERT ställe att köra om. Stor skillnad mot hemma i Sverige.
Les Useres

I Cabarnes blev det vattenpaus - men INGET fika. Nej, enligt coachen skulle fikat intas i Les Useres. Vad han inte sa ett ord om var att denna lilla by låg högt upp på en liten bergstopp och att det lutade REJÄLT den sista biten. Där slog min berömda "skolgympakänsla" till och jag blev pipig, gnällig och inte alls kul att ha att göra med. Allt självförtroende försvann och jag kände mig sämst i hela världen. Stackars mig!!!
Äntligen i Useres




Fikat i Useres gjorde mig dock på mycket bättre humör och sedan var det några lite lättare stigningar och en lång utförskörning - och tro det eller ej... jag bromsade INTE så mycket att jag fick kramp i händerna.

Lite avkylning
Strålande sol hela dagen, vilket innebär att jag fått cykelbränna - ve och fasa.

I morgon får det bli vilodag på stranden för mig och coachen får cykla i ett helt annat tempo för sig själv. Och så har jag en chans att få bort lite ränder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar