onsdag 21 augusti 2013

Cykling med grabbarna - eller vem kan man lita på

Mot bättre vetande - beslutade jag mig för att haka på en inbjudan om fikacykling idag. När jag kommer till mötesplatsen står två bekanta personer där (Herr J och S med Uppsalas snyggaste cykelvader) och två okända. Alla fyra är av det motsatta könet! Här borde jag ha gjort ett klokt beslut och vänt hem men nej då... Jag följde med. Vad har hänt med mig?


Herr J testar vägen med
uppriven asfalt!
Målet för turen var Österbybruk. S skulle leda oss dit. I den första längre "backen" visade det sig att Herr positiv var med på dagens tur. Han hojtade glatt till mig hur många meter backe vi hade cyklat. Kändes nästan som att ha coachen med sig. Och sedan påpekade han med jämna mellanrum att det "bara" satt i huvudet. Han hade nog ingen aning om att han cyklade med en medelålders pipfröken.

När vi kom till Vendel blev det stopp - asfalten var uppriven. Tvärnit och rådslag - vad gör vi nu? Från lokalbefolkningen fick vi reda på att det rörde sig om en 3 km lång sträcka. Inte bra!
Stopp för att bestämma hur vi ska
ta oss vidare




Vi fick tips om en annan väg  - som skulle vara asfalterad hela vägen! S tar åter igen täten och vi rullar på i bra tempo tills det helt plötsligt blir grusväg! Utan förvarning! Jag tycker INTE om grusväg!! Men, nöden har ingen lag.... vi hade ju redan åkte en massa extra km och fikat började kännas allt viktigare. Det fick bli cirka 5 km grusväg.

Först efter 68 km var vi framme vid fikat - galet! Ingen i gruppen tycktes förstå att jag är en medelålders fröken som inte orkar vad som helst. Tur att bullen var super god!

S ser oförskämt pigg
och glad ut
Störst macka !



På hemvägen kom MOTVINDEN! Nu kompenserade S för att han drog ut oss på mystiska vägar på ditvägen. Han låg som ett lok längst fram och drog. Herr J låg en stund på S:s hjul men valde att glida ned längre bak i kön, så det blev jag som fick uppgiften att hålla S:s hjul. Här hade jag liiiite nytta av alla mil jag legat bakom coachen och lidit!

Det blev totalt 114 km idag, med ett snitt på 28,4 km/h i timmen, trots att det inte gick fort på grusvägen. Och innan start lovade herrarna en lugn och behaglig "liten" fikarunda!! Ja, vem ska man lita på?

2 kommentarer:

  1. Och det var kul också men säg det inte till "grabbarna"!

    SvaraRadera