lördag 3 augusti 2013

Cirka 600 Giro della dolomite cyklister och en fröken!

Under veckan har gruppen från Cykeltours antytt att det vore lämpligt för mig att testa en etapp på Girot och då den sista "snälla" etappen. Måste erkänna att jag varit MYCKET tveksam, är ju fröken och pipig och rädd för att cykla i grupp!

Nervös fröken inför start
Men, i morse klev jag upp med alla andra och åt frukost halv sju för att kunna vara till start klockan 08:00. Det kändes coolt när 600 cyklister rullade iväg samtidigt genom Bolzano - det kan jag intyga. Dagens tidstempo var nästan 4 km backe och där stack coachen ifrån mig och sedan stod han och väntade när jag kom upp. Det är bara tidstemposträckorna som det är tävling, i övrigt åker alla 600 cyklister som en lång slingrande orm på helt eller delvis avstängda vägar. COOLT.

Jag klarade backen och cyklade till och med om tre män! Kors i taket! Efter backen kom en lång utförskörning till depån och där var jag uppe i 61 km/h ett tag - läskigt.

På hemvägen var det mest "plattmos" och det var häftigt att ligga i en klunga bestående av flera hundra cyklister och dundra på i över 30 km/h. Har till och med en fem kilometers sträcka som är uppe i 36,7 km/h. Inte klokt! Fröknar gör inte sådant.

Var rejält slut men nöjd när vi kom i mål - och jag skulle inte vilja vara utan upplevelsen även om den var jobbig, läskig och totalt utanför alla bekvämlighetszoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar