torsdag 28 mars 2013

PUNKTERING


Idag skulle jag ut och testa om min ass-saver skulle fungera men turen kom att bli helt annorlunda. Efter 12 km fick jag punktering på bakhjulet förståss. Men, en bra kvinna reder sig själv! Som ni ser på bilden har jag lyckats få bort hjulet, lossat på däcket, tagit ur slangen. Men, det är nu problemet uppstår! Jag gräver fram reservslangen ur bakfickan - den slang som coachen sagt ska passa!!!! Tycker att ventilen verkar lite stor och konstig men tänker att det ska väl vara så. Fel av mig! Ventilen är så stor att den inte går att få in i ventilhålet på hjulet. De ord som jag nu tänker om coachen är inte lämpliga för en medelåldersfröken.

Jag drar ett djupt andetag och börjar tänka - kanske kan jag sätta tillbaka den gamla slangen och pumpa och  hoppas på det bästa. Sagt och gjort! Men, hålet på slangen är så stort att det inte fungerar. Nu drar jag ytterligare några djupa andetag och funderar på en lösning. Coachen är i Italien (= han kan inte komma och rädda mig även om det är hans fel), alla andra jobbar.... Så det är bara att börja gå! Det är inte kul att gå i cykelskor.

Bil efter bil efter bil susar förbi, och när jag gått  cirka fem km börjar jag fundera på om det inte finns någon som kan tänkas rädda en fröken i nöd. Då kommer hjälten! En otroligt trevlig man/kille i en vit bil undrar om jag vill ha hjälp! Han lyfter upp CC på ett cykelställ på sin bil och skjutsar mig hem. Vilken hjälte! Försöker ge honom mina fikapengar som jag alltid har med mig i bakfickan men han tackar nej - ger mig ett strålande leende och önskar trevlig påsk.

Hur det gick med ass-savern? Ja, det får jag återkomma med en annan dag för nu blir det inte någon mer cykling idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar